Mastodontdegen

Det är inte så många som kanske vet om det, men förutom att jag har ormskräck så lider jag även av degskräck...  tycker att degar kan vara så kladdiga och jobbiga. sen jag flyttade till Umeå har jag bitvis kommit över denna och bakar bröd titt som tätt. Men ikväll var paniken nära. Jag har haft ett surdegsbröd på gång i några dagar, och idag skulle det bakas ut. Eftersom jag ville göra mycket bröd på en gång så gjorde jag dubbel sats - vilket innebar att jag skulle tillsätta 14 dl vatten och 5 (!!!) liter rågsikt idag.. jag började optimistiskt men sen kände jag paniken växa - det kommer ju inte få plats i bunken ens - att jag inte insåg det från början! Som vanligt när paniken växa ropade jag på min nästintill andra halva Hilde som kom ut i köket och lugnade mig lite och tog över degen och jäklar vilket handlag den bruden har ska jag säga! Men degen är verkligen den största vi sett... värsta bageridegen liksom, men nu är det under kontroll och den första plåten är i ugnen. Men om inte Hilde hade varit hemma så hade det inte blivit några bröd utan degen hade nog hamnat i en soppåse... så mycket tålamod har jag när det gäller degar, men jag jobbar på det! Hildes terapiskola mot degfobi rekommenderas!

Kommentarer
Postat av: per

bra jobbat karin, jag ser framemot en smakbit. :)

2006-07-04 @ 20:55:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback