Litteraturkriget

Apropå författarbråket som pågår just nu i media: Gubbarna Ernst Brunner och Leif G.W Persson (bland många andra gubbar) attackerar de så kallade deckardrottningarna bl.a. Camilla Läckberg, Åsa Larsson och Mari Ljungstedt med bl.a. att den svenska skönlitteraturen och romanen är i stor kris. De menar att bokförlagen bara satsar på deckardrottningar och annan "enklare litteratur". I DN går det att läsa om gubben Brunner: "Han berättar att han på senare år har träffat många författarkollegor som oberoende av varandra har funderat över att sluta skriva." Och detta på grund av dessa deckardrottningar som tar sån stor plats. Herregud, man kan ju bli upprörd för mindre, sluta skriv då! Jag har alltid läst böcker och jag har nästan alltid blandat ordentligt i de olika litteraturstilarna. Jag läser både så kallad "svårare litteratur" och "enklare litteratur". Min favoritförfattare alla gånger är Joyce Carol Oates. Jag har både läst Brunner och Leif GW Persson men jag läser även de så kallade svenska deckardrottningarna! Och tack och lov att litteraturscenen i Sverige äntligen har fått in lite kvinnligt blod som är där för att stanna och att synas! Jag tror att det hela egentligen handlar om att det svider och sticker i författargubbarna i övre medelåldern på grund av att de inte får lika stor plats i media som tidigare på grund av dessa deckardrottningar som både syns i media och ligger högst upp på böckernas försäljningslista. Just nu läser jag Åsa Larsson "Svart stig" och den är riktigt bra skriven, både språkligt och spänningsmässigt. På min väntesida på bibliotekets hemsida står jag i kö för dessa författare: Maria Sveland, Ronnie Sandahl, Åsa Linderborg, Stieg Larsson. Maria Sveland och Åsa Linderborg har blivit kritikerrosade för sina debutböcker i både DN, SVD och kvällspressen, undrar varför Brunner och gänget inte nämner dessa författare? Eller Susanna Alakoskis underbara debut Svinalängorna? Kan det vara för att de är kvinnor och i så fall faller utanför deras mall på bra och dålig litteratur? Så länge dessa män fortsätter att kläcka ur sig dessa korkade kommentarer får de gärna sitta kvar i sina skrivkammare....

Kommentarer
Postat av: Ronnies Groupie

Jag har faktiskt skrivit en fin dikt till Ronnie idag. Kan inte du säga vad du tycker och om jag kanske borde tala in den på ett kasettband och skicka till honoM=`?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback