Teliahelvetet

Apropå vår flytt beställde vi flytt av telefon och bredband för några veckor sedan. Vi läste om flytt på telias hemsida och blev mycket förvånade över att det skulle ta 8(!) dagar (se även den kursiva texten nedan - taget direkt från Telias hemsida) för bredbandet att kopplas in. Både jag och Kristian ringde upp Telia och frågade om det verkligen tog så lång tid för bredbandet att kopplas in. "Ja det gjorde det " var det svar vi fick 2 gånger. Då var vi tvungna att bestämma oss för om vi vill ha internet sista veckan i vår nuvarande bostad, eller vara utan internet i 8 dagar i vår kommande bostad. Vi bestämde oss för att vi hellre vill ha internet direkt i huset i Gimo än att ha det sista veckan i Umeå. Så den 12 januari skulle internet kopplas ur här på Laboratorvägen för att sedan garanterat finnas på Tjädervägen den 20 januari. 

Bredbandet och digital-tv följer med 
Om du har bredbandsabonnemang och digital-tv hos oss flyttas de automatiskt med och kopplas in cirka 8 dagar efter telefonen. Vi behöver din beställning ca 3 veckor innan önskat inkopplingsdatum. Vid flyttning av bredband för ungdom utgår ingen separat avgift. 

Döm om vår förvåning när vi i måndags fick ett brev från Telia som säger "Inkoppling av bredband på din nya adress sker samma dag, eller närmast kommande vardag, som din telefoni flyttas." Detta innebar ju att vi skulle kunnat haft internet ända tills den 19 januari i vår nuvarande lägenhet för att sedan i princip direkt kunna koppla upp oss i Gimo - då det bara verkar ta max 1 dag.

Vad hände med de 8 dagarna som det skulle ta? Vi bestämde oss för att ringa Telia och höra oss för hur detta kom sig och om det gick att ändra i efterhand.

Samtal nummer 1 (rings av Kristian) : Det är en medelålderskvinna i andra sidan luren som låter allt mer otrevlig ju längre samtalet går. Summan av kardemumman av samtalet blir:  "Det går verkligen inte att ändra på det datum som är satt för ur- och inkoppling av abonnemang."

Samtal nummer 2 (rings av mig) : Pratar med en kvinna i andra sidan av luren som verkar vara i ungefär samma ålder som mig själv. Jag var på hugget så att säga redan från början av samtalet, vilket nog gjorde att kvinnans bemötande kanske inte var det trevligaste heller. Hon verkar inte förstå problemet, och efter att vi pratat i några minuter frågar hon om det var i december vi flyttade. Eeeh nej säger jag, jag har redan sagt att flytten sker i januari och jag säger även att eftersom jag knappat in vårt hemtelefonnummer som maskinrösten som inleder varje samtal med Telia bett mig att göra för att de ska kunna hjälpa till snabbare så borde hon kunna se på sin lilla dator när flytten ska ske. Vi får även här reda på att det inte går att ändra på ur- och inkoppling av abonnemang."

Samtal nummer 3 (rings av mig): Möts av en trevlig kvinna i telefonen, tyvärr hinner vi inte komma så långt innan samtalet av någon anledning bryts. Synd när man ÄNTLIGEN fick höra en vänlig röst.

Samtal nummer 4 (rings av mig): Mannen på andra sidan luren heter Johan och är mycket trevlig. Han fattar på en gång vad det handlar om, och säger att "det där ska nog inte bli nåt problem att ändra. Jag ringer upp en tekniker imorgon och säger att det ska kopplas in den 19 januari istället för den 12. Det ska inte vara några som helst problem." Johan ringer även upp dagen efter och berättar att allt är fixat!

Vi är beredda att tro att Johan är Telias enda underverk. Hur som helst gjorde han oss väldigt glada och nöjda. Men jag vill fortfarande veta varför de bestämt hävdar att det tar 8 dagar att koppla in ett bredband...






Kommentarer
Postat av: Anonym

Vi har upplevt ungefär samma sak. När vi flyttade till Gillinge efter branden skulle det först ta flera veckor för dem att koppla in telefonen där. Men tillsist lyckades jag få tag på en vettig persson och då gick det på någon dag. Däremot tog det verkligen 8 dagar att få internet flyttat när vi flyttade till Jälsta. Jag tror att det är så att även om det sägs gå på samma linje så är det inte riktigt så. Jag tror att det är en separat linje trots allt. Åtminstone här på landet.

Kul att ni flyttar till Gimo. Vi fick adressändringslappen idag. Ha det så bra så ses vi när vi råkas.

Moster

2009-01-15 @ 21:12:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback