Valnötsbröd

Igår kväll bakade jag valnötsbröd och de blev riktigt lyckade!



50 g jäst
6 dl vatten
2 tsk strösocker
1/2 msk salt
omkring 1,2 l vetemjöl special fullkorn
 valnötter
krossade linfrön
1 ägg(till pensling)

Smula ner jästen i en stor bunke och lös i fingervarmt vatten. Tillsätt strösocker, salt, grovhackade valnötter, krossade linfrön och vetemjölet och blanda väl . Låt degen jäsa i bunken på varm plats under bakduk i ca 45 min. Ta upp degen och knåda den. Forma den till två bröd och lägg dem på en plåt på spisen. Sätt ugnen på 225 grader och låt bröden jäsa utan bakduk i 15 min. Pensla bröden med uppvispat ägg och sätt in i mitten av ugnen. Grädda i 20 min, låt svalna på galler under bakduk.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback